סימני מסחר – המדריך המקוצר

תוכן עניינים

המוניטין והיכולת של עסק לבדל עצמו ממתחריו ולמשוך אליו לקוחות היוו מאז ומעולם כלי ראשון במעלתו להצלחה מסחרית. 

החקיקה בישראל מקנה לבעל עסק אמצעים שונים שנועדו לאפשר לו להגן על קהל הלקוחות שלו, להגן על המוניטין שלו ולמנוע ממתחרים להעתיק את המוצר שלו. במאמר הזה נתרכז באחד הכלים המרכזיים להגנה על קהל הלקוחות ועל המוניטין של העסק מפני זיופים וחיקויים – סימן מסחר. נפרט תחילה את הרציונל שעומד מאחורי סימן המסחר ובחלק השני נתייחס לפרקטיקה של רישום ההגנה על סימן מסחר.

מהו סימן מסחר ואילו יתרונות הוא מעניק?

סימן מסחר הוא זכות משפטית מענף הקניין הרוחני שמטרתה להעניק לבעל סימן המסחר זכויות שימוש בלעדיות על אותיות, ספרות, מלים, דמויות או אותות אחרים (כמו ריח או צליל) ביחס לסחורות או שירותים ספציפיים. למעשה, סימן מסחר מאפשר לבעליו לחסום מתחרים מלהשתמש בסימנים או סמלים זהים או דומים לסימן המסחר שבבעלותו באופן שעלול להטעות את קהל הצרכנים לרכוש את המוצרים או השירותים של המתחרה על חשבון בעל הסימן.

על מנת להנות מההגנה שמעניק סימן מסחר, בעל הסימן נדרש לרשום את סימן המסחר במרשם סימני המסחר הרשמי במדינה שבה הוא מבקש הגנה, ביחס לסחורות והשירותים אותם הוא משווק.

כדי לאכוף את זכויותיו בסימן מסחר הרשום כנגד מתחרה, בעל הסימן הרשום נדרש להוכיח שהסימן שבו המתחרה משתמש מבלבל את הצרכנים בנוגע למקור של הסחורות או השירותים. הדרישה הזו מכונה "מבחן ההטעיה" שמורכב משלושה מבחני עזר לקביעת "חשש להטעיה": (1) המראה והצליל של הסימן; (2) סוג הסחורות או השירותים וקהל הלקוחות; (3) יתר נסיבות העניין הספציפי. 

חשוב לציין שההגנה שסימן מסחר רשום מעניק לבעליו חלה על סחורות ושירותים ספציפיים ולאו דווקא על כל סוגי הסחורות והשירותים שקיימים או ידועים בשוק. במילים אחרות, עסק אחד שפועל בתחום המזון רשאי להשתמש או לרשום סימן מסחר דומה או זהה במראה שלו לסימן מסחר רשום של עסק אחר מתחום עיסוק אחר לגמרי, לדוגמה תקשורת. הסיבה לכך היא שסחורות מסוג מזון שונות בתכלית מסחורות מסוג תקשורת וגם קהל הלקוחות של שני העסקים שבדוגמה שונים ולא חופפים ולכן אין חשש שצרכנים יוטעו.

החריג לכלל הנ"ל מתקיים בסיטואציה שסימן מסחר הופך להיות כה מוכר והזיהוי שלו בקרב הציבור כל כך רחב עד שהוא זוכה למעמד של "סימן מסחר מוכר היטב". סימן מסחר מוכר היטב זכאי להגנה גם אם איננו רשום במדינה שבה מבקש בעל הסימן לאכוף את זכויותיו וההגנה שלו מתפרשת גם על שימוש בו ביחס לסחורות ושירותים שאינם מאותו סוג. 

איך רושמים סימן מסחר בישראל?

סימן מסחר מוגש לרישום לרשם הפטנטים, העיצובים וסימני המסחר בישראל, עבור סחורות ו/או שירותים המפורטים באופן ספציפי בבקשה לרישום סימן מסחר (לדוגמא – מזון, מוצרי קוסמטיקה, מכשור רפואי, שירותי פרסום, שירותי תיווך וכדומה). אותם סחורות ושירותים מסווגים על ידי רשימות לכל קטגוריה של סחורות או שירותים שממוספרות מ-1 עד 45. רשימות הסחורות והשירותים המקובלים מעוגנות באמנת ניצה לסיווג סחורות ושירותים בה ישראל חברה.

זמן הבחינה של בקשות לרישום סימן מסחר בישראל הוא כ- 12 חודשים. ניתן לצמצם באופן משמעותי את משך זמן הבחינה על ידי הגשת בקשה לבחינה על-אתר (בחינה מזורזת) של הבקשה לרישום סימן מסחר. הנסיבות המקובלות שבגינן בדרך כלל לשכת רשם סימני המסחר תתיר בחינה על-אתר הן חשש לחיקויים מצד מתחרים או כדי לאפשר למבקש להגיש בקשה בינלאומית לרישום סימן מסחר. במידה שלשכת רשם סימני המסחר מקבלת את הבקשה לבחינה על-אתר, הבקשה לרישום סימן המסחר נבחנת בתוך כחודש.

כאשר בקשה לרישום סימן מסחר נבחנת על ידי בוחני סימני המסחר, ישנה אפשרות שיופק דו"ח בחינה החוסם את רישום הסימן. דו"ח בחינה יכול שיופק על בסיס מהותי (לדוגמא – קיומו של סימן מסחר דומה רשום, קודם בזמן; טענה שהסימן המבוקש חסר אופי מבחין וכדומה) או על בסיס טכני (לדוגמא – אי התאמה ברשימת הסחורות והשירותים). למבקש עומד פרק זמן מוגדר לענות על דו"ח הבחינה בכתב ולשכנע את הבוחן למשוך את הסירוב ולקבל את הסימן לרישום.

בהנחה שהבקשה צולחת את הבחינה, הבקשה מתפרסמת ביומן סימני המסחר הרשמי של ישראל לתקופה של שלושה חודשים. תקופת הפרסום ביומן הרשמי נועדה להעניק לצדדים שלישיים הזדמנות להגיש הודעת התנגדות כנגד רישום הסימן המבוקש. בתום תקופת ההתנגדות ובהנחה שלא הוגשה הודעת התנגדות כנגד רישום הסימן, הסימן ירשם בפנקס סימני המסחר ותופק תעודת רישום רשמית.

סימן מסחר נרשם בישראל לתקופה של 10 שנים רצופות, מיום הגשת הבקשה לרישום. בתום 10 השנים, ניתן לחדש את הסימן לתקופות בלתי מוגבלות של 10 שנים כל אחת.
חשוב להדגיש שרישום סימן מסחר מעניק הגנה טריטוריאלית במדינה שבה הסימן רשום בלבד. על מנת להגן על הסימן מחוץ לתחומי השיפוט של ישראל, יש להגיש בקשה מתאימה לרישום סימן מסחר בכל מדינה בנפרד. 

לחלופין, ניתן להגיש בקשה לרישום סימן מסחר לארגון הקניין הרוחני הבינלאומי ולנסות ולרשום את הסימן במספר מדינות במקביל (לא מדובר ברישום בינלאומי, אלא במסלול לרישום במקביל במספר מדינות נבחרות).

בטרם הגשת בקשה לרישום סימן מסחר, חשוב להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום ושזו מומחיותו כדי להימנע מטעויות שיכולות להגדיל את ההוצאות ולעיתים אף לפגוע בהיקף ההגנה של סימן המסחר ובסופו של דבר לפגוע במותג שלכם.

משרדנו מלווה חברות מקומיות ובינלאומיות בגיבוש ויישום אסטרטגיה לניהול נכסי הקניין הרוחני בדגש על מותגים וסימני מסחר. עורכי הדין במשרדנו מביאים עימם ניסיון עשיר בכל הרבדים הקשורים להגנה על סימני מסחר: רישום – מסחור – ואכיפת זכויות באמצעות הליכים משפטיים. כך אנו מעניקים לכם מעטפת שלמה של שירותים תחת קורת גג אחת ומסייעים לכם להפיק את המירב מהמותג שלכם ומהמוניטין שלכם. 

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה.

* המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. 

צריכים ייעוץ או ייצוג משפטי?
צוות המשרד ישמח לעמוד לשירותכם!