תביעה על זכויות יוצרים

תוכן עניינים

כל אדם שיוצר יצירה בין אם ספרותית, מוזיקלית, צילום או ציור ואפילו תוכנת מחשב שעומדת בתנאי חוק זכויות יוצרים , תשס"ח-2007, זכאי לקבל הגנה של זכויות יוצרים על יצירתו. זכויות יוצרים הן למעשה אגד של זכויות שמוענקות בבלעדיות לבעל הזכות ובראשן למנוע מאחרים להעתיק את היצירה שלו, לפרסם אותה ובכלל זה להפיק ממנה תועלת.

חשוב לציין שזכות היוצרים נחלקת לשתי קטגוריות של זכויות – (1) הזכות הכלכלית; (2) הזכות המוסרית שהיא הזכות לקבל קרדיט בכל שימוש ביצירה והזכות לשלמות היצירה.

היוצר זכאי להפיק תועלת בלעדית מזכויות היוצרים והוא רשאי למסחר את הזכות על ידי הענקת רישיונות שימוש וגביית תמלוגים ואף למכור את הזכות לצד שלישי. זכות יוצרים היא נכס קנייני לכל דבר ועניין, הגם שגשמי ולא מוחשי.

תביעת זכויות יוצרים – מהי הפרת זכויות יוצרים

כאשר זכות היוצרים ביצירה מופרת בין אם בהעתקה, פרסום, שימוש ללא מתן קרדיט ראוי,או עשיה של כל פעולה אחרת שמוקנית באופן בלעדי לבעל זכות היוצרים, בעל הזכות זכאי לתבוע את המפר במסגרת תביעת זכויות יוצרים, בעל הזכות זכאי לתבוע את המפר בפיצוי כספי ללא הוכחת נזק עד ל- 100,000 ₪. בעל הזכות רשאי לבחור אם הוא מעוניין לתבוע פיצוי כספי ללא הוכחת נזק, או לנסות להוכיח את הנזק ואז לתבוע סכום גבוה יותר..

איך יודעים לזהות הפרת זכויות יוצרים?

המבחן שנקבע לבחינת הפרה של זכות יוצרים הוא האם נעשה שימוש בחלק מהותי מתוך היצירה. אין כהשאלה מה החלק המהותי ביצירה נתונה לקביעת בית משפט בכל מקרה לגופו. ככלל, אם החלק מהותי של יצירה מסוימת הועתק ללא אישור היוצר זוהי הפרה של זכות היוצרים. כמו כן, גם אם נעשה שימוש ביצירה והשימוש הזה נעשה בהסכמת היוצר, אך לא ניתן קרדיט בהיקף ובמידה הראויים, במצב כזה הופרה הזכות המוסרית. לא תמיד יעתיקו את כל היצירה ולעיתים מתחרים או צדדים אחרים ינסו להעתיק אותה תוך הכנסת שינויים במטרה "לעקוף" את זכות היוצרים. עדיין, הדבר עלול להיחשב להפרה של החוק אך יש לבדוק זאת באופן מדויק ומדוקדק מול עורכי הדין המתמחים בזכויות יוצרים ולבדוק מהו החלק המהותי שהועתק במידה כך בוצעה ההפרה.

האם ישנן דרכים בהם אפשר להשתמש בזכויות יוצרים באופן חוקי?

ישנן פעמים שבהם אפשר להשתמש בזכויות יוצרים באופן חוקי. דרך אחת, היא לקבל את אישורו המפורש של היוצר. דרך אחרת היא שבה שימוש ביצירה המוגנת בזכות יוצרים יהיה חוקי ומותר היא אם נעשה שימוש הוגן ביצירה. לדוגמא, מחקר, ביקורת, דיווח עיתונאי, סקירה, בחינה על ידי מוסדות החינוך ועוד. ישנם כמובן עוד פרמטרים והם קשורים לאופי השימוש, היקף השימוש וההשפעה של השימוש על הביקוש ליצירה זו.

מהו תפקידו של עורך הדין בתהליך זה?

בתהליך הגשה של תביעה על זכויות יוצרים, עורך הדין צריך לקבוע תחילה באמצעות ניתוח ומחקר האם בכלל קיימת זכות יוצרים (זה לא תמיד מובן מאליו וברור). לאחר מכן, צריך לבחון האם בוצעה הפרה של זכויות יוצרים ובאיזה היקף. בחינה זו, הן של עצם קיום הזכות והן של עצם ההפרה והיקפה, נדרשת בין אם אתם נתבעים בתביעה להפרת זכויות יוצרים ובין אם אתם בעלי הזכויות ביצירה. הערכה זו נועדה במטרה לגבש אסטרטגיה משפטית לתיק שלכם.. פעמים רבות, מתבצעת פניה מקדמית להגשת תביעה ובמקרה כזה, בין אם אתם תובעים או נתבעים, קיימת אפשרות לנהל מו"מ לפשרה ללא הגשת תביעה. עורך דין המומחה בדיני זכויות יוצרים ידע כיצד למצות בצורה הטובה ביותר את המגעים לפשרה במטרה להביא לפתרון יעיל שיחסוך לכם זמן וכסף. משרד עורכי דין סקלר לוי מוביל בתחום זכויות היוצרים ובקניין רוחני בפרט ופועל מתוך אידיאולוגיה בה עורכי הדין הם השותפים המלאים לדרך שלכם להצלחה. המשרד בעל צוות משפטי מקצועי ומיומן ומספק מגוון של שירותים משפטיים בתחומים רבים תוך שילוב של מיומנות משפטית, עסקית לצד שירות אדיב, סבלני ומקצועיות ברמה גבוהה. צרו קשר כבר כעת.

 

אין לראות באמור ו/או להסתמך עליו כיעוץ משפטי

 

 

 

 

 

 

 

צריכים ייעוץ או ייצוג משפטי?
צוות המשרד ישמח לעמוד לשירותכם!